




The Barbarians are at the gate -The demise of public service broadcasting in a small democracy 



Paper prepared for
Session: 2.2 Community and Public Media

At the
Global Fusion 2011: Power, Resistance and the Media

October 14-16, 2011

Temple University, Philadelphia, PA






Brian Pauling
New Zealand Broadcasting School
Christchurch Polytechnic Institute of Technology P.O. Box 540, Christchurch, 8015 New Zealand
Phone: +64 3 9407546
Fax: +64 3 9408701
Mobile: +64 27 5408264
Email: paulingb@cpit.ac.nz
       brian@pauling.net.nz
       www.nzbs.ac.nz


Abstract
In April 2011 the New Zealand government announced that it would no longer fund TVNZ7 a digital channel operated by the state-owned broadcaster Television New Zealand (TVNZ)and the last remaining generic public television service in the country. TVNZ’s major networks, TV1 and TV2, are fully commercial and compete in the marketplace with the two other major networks internationally owned MediaWorks and SKyTV. Unless the government changes its mind, in 2012 New Zealand will become the only western democracy without some form of public service free-to-air television network. Radio New Zealand, the public service radio broadcaster has had its limited, by international standards, funds frozen and the government has ‘stacked’ the governing board with people who have publically stated they would like to see commercial elements (sponsorship, limited commercial inventory) introduced.  The government is preparing to sell TVNZ’s two networks if re-elected at the end of this year. As there are no restrictions on ownership in New Zealand these channels, like every other radio and television network in the country, are likely to be sold to large international corporations.
However, there is an embryonic protest movement led by academics, artists and ex-broadcasters. Campaigns are being developed and opposition to the government’s actions is growing.
Following a brief outline of the history of New Zealand broadcasting this paper explores the cultural, political and economic elements that have led to the current policies and assess the chances of the protests reversing or moderating the government’s position.

Background
New Zealand is a small country at the bottom of the world. Colonised by the British in the 19th century it remained for over 100 years a colony in reality if not in name. Until the 1970’s when the UK became involved with the European Common Market New Zealand was the ‘market garden’ for the ‘Mother Country’. Great Britain each year took over 80% of our exports, which were almost exclusively primary products (Sutch, 1966).

Now no country takes more that 18% of its exports (Statistics New Zealand, 2004). New Zealand was the first Western country to completely deregulate its markets. It is possible for overseas interests to own land, businesses, and banks. There are no restrictions placed on external commercial dealings. The Government has a ‘hands off’ approach to economic activity limiting itself to intervention in the fiscal arena to minimise taxes and control inflation by interest rates and money supply (Kelsey, 1997).  

Despite this the cultural heritage is strong. New Zealand has been, and to a greater extent still is, Eurocentric even although it has spent the last twenty-five years fending for itself in a competitively uneven world marketplace.  Its tertiary education structures, like that of Australia our nearest neighbour, are based on the Anglo-Saxon model and the culture of England is pervasive.

However, the New Zealand culture has been strongly influenced from another direction in this period. There has been a renaissance, both cultural and nationalistic within the indigenous New Zealand race, the Maori. A belated recognition of responsibilities under the partnership Treaty of Waitangi[footnoteRef:1] has led to the establishment of a bi-cultural nation with increased sharing of the political and economic processes with Maori. [1:  The Treaty of Waitangi is New Zealand’s founding document, an agreement signed in 1840 between the colonising power Great Britain and the indigenous Maori tribes. It was an exchange of promises many of which where broken or had lapsed as immigrant populations dominated. In recent years there has been increased awareness of the pivotal nature of the Treaty and its role in protecting Maori interests and creating a partnership of equals in the nation. (see http://www.treatyofwaitangi.govt.nz)] 

 
Geographically New Zealand is as far removed from its historical centre of influence as it is possible to be, sited alone at the bottom of the South Pacific Ocean. The two major Islands each have over 4,000km of coastline. It is long and narrow, the widest point in the North Island being less than 300km. Mountains, forests, rivers, lakes, glaciers, hot springs deserts, fjords, volcanoes all make it an attractive destination for tourists. The population is just 4.2 million with Maori making up 13%, Pacific Islands’ communities another 8%, people of Asian origin 8% the remaining population is of European origin. Over 1 million live in the major city of Auckland at the top of the more heavily populated North Island. Around 800,000 people live in the South Island. 
This geography has created difficulties for the development of electronic media and is perhaps one explanation of the unique media ecology that exists.

New Zealand was an early adopter of radio technology. Political interests and social pressures have seen considerable variation in its broadcasting system over the years. Indeed, it has been suggested that the extent and frequency of legislative changes to the broadcasting ecology of the country are among the most extensive in the Western world (Debrett, 2005). This has been aided by the country’s political structure - a uni-cameral legislature, a short three year election cycle and no strongly embedded constitutional documents.

Origins of broadcasting in New Zealand
New Zealand stations began transmitting in the early 1920s and by 1925 there was at least one service in all eighteen major population centres. Radio Dunedin (4XD) began transmission in 1920 and is the longest continuously broadcasting radio station in the Commonwealth, arguably perhaps, in the world. In 1926 the state began a process that would lead to politics and politicians dominating radio for more than 60 years. That year, the government established the Radio Broadcasting Company (RBC) to provide a national broadcasting service. Its revenue came from a licensing fee paid annually by every owner of a radio receiver. Existing stations not absorbed by the new company were permitted to continue broadcasting, but with heavy restrictions. They became known as “B” stations, in contrast to the “A” stations of the RBC (Mackay, 1953). 

During these early years, in deference to newspaper proprietors, advertising was prohibited on radio. The state controlled both the allocation of transmission frequencies and licensed the right to receive. There was also an informal set of conditions in place based on broadcasters’ knowledge that the government frowned upon any form of vulgarity, controversial political or social topics, and direct or indirect criticism of the state. Significant visitors to New Zealand in the early days of broadcasting, including philosopher Krishnamurti and the Canadian politician Major Douglas, were prohibited from broadcasting (Day, 1994).

However, the peculiar shape of radio broadcasting in New Zealand was forged in the 1930s. In 1932 the RBC was replaced by a direct government agency, the New Zealand Broadcasting Board. The board inherited the RBC’s stations and continued the conservative nature of the broadcasts. Many listeners preferred the livelier and still independent B stations, although these stations were subject to strict government inspection and had no rights to generate revenue from commercial activities. Many of them were able to stay on the air only because they were subsidiary activities of radio and record retailers or were sustained by voluntary work and donations (Day, 1994).

The first “personalities” in New Zealand radio were on the B stations. One, a Methodist minister, Colin Scrimgeour, was probably the first person to use radio as a protest. He used his religious programme to attack the Depression policies of the government, which, in turn, tried to prevent his broadcasts by jamming the station’s frequency, an act of folly that caused a public outcry and influenced many voters to reject the government in the subsequent election (Edwards, 1971). 
State Control
Ironically, the election in 1935 of the socialist Labour Party to government saw the end of the B stations including those that had helped Labour to victory. Negative experiences with the nation’s overwhelmingly conservative newspapers encouraged the Labour Government to, in Prime Minister Michael Savage’s words put ‘a microphone on the roof of [the debating] chamber to enable the people to know how their representatives are shaping in the house’ (Day, 1994:213). He went on to say ‘I would sooner put up with publications of my remarks over the air than with the reports which I read in the newspapers’ (Ibid). Thus New Zealand was the first country to provide regular live broadcasting of Parliament. The creation of The New Zealand Broadcasting Service (NZBS) as a department of state, which immediately absorbed or closed down most remaining independent radio stations, firmly established direct state control of all broadcasting. 

Not only was New Zealand the first country to broadcast parliament, the state ‘love affair’ with broadcasting also led to another unique outcome the creation of the world’s first state-owned commercial radio organization. In 1937 the NZBS was split into two divisions, with the A stations remaining non- commercial and somewhat elitist and the B stations forming a popular state-run commercial radio division. The combination of advertising revenue and annual receiver licence fees made broadcasting a significant income generator for the government (Pauling, 1994). Broadcasting also became the country’s most significant patron of the arts, publishing the country’s leading journal of culture (The Listener), operating the only symphony orchestra (NZSO), and providing valuable employment for New Zealanders with creative ability, especially in music, literature and the spoken word. 

Post War Change
A government committee was established in 1949 to ‘look at’ the establishment of a television service. Experimental broadcasts over the next ten years were limited and sporadic. A change of government in 1960 saw the first of many attempts to reduce the role of government in broadcasting. Given responsibility for the development of a television service, the NZBS was changed from a state department to a public corporation (New Zealand Broadcasting Corporation). Radio changed little at this time with civil servants remaining in control. The only significant change was the development of a country-wide radio news service, launched some 40 years after regular radio broadcasting began (Gregory, 1985). But in 1960 official television began in New Zealand. By world standards it was late in coming. Initially broadcasts were limited to the main centre of Auckland but transmission was extended over the next two years to include the main centres. 


However, changes in social taste were not being reflected in radio, and there was strong resistance from the bureaucrats in charge of broadcasting to the popular music of the 1960s and to other “foreign” influences. This led to the launch in 1967 of a “pirate” radio ship broadcasting from international waters. The success of the pirate, Radio Hauraki, in capturing the younger radio audience began a process of change that eventually led to the licensing of private radio stations and a gradual reduction of state influence and control (Blackburn, 1974).

Change was not without resistance however. During the 1970s there was a rash of legislation impacting on broadcasting structures, as first one government (of one persuasion) and then another (of a different persuasion) tried to maintain control of the airwaves. It was a period of change and tension between broadcasters and politicians. New broadcasting legislation appeared almost annually. Gradually, however, state influence and control over broadcasting waned (Pauling, 1994). While private radio was permitted from the early 1970s, television remained in state control. The New Zealand broadcasting Corporation (NZBC) operated the single national channel and from very early on permitted advertising. Colour television arrived in 1973 along with a second channel in 1975, also from the NZBC. 


The number of private radio broadcasters rose steadily, from three in 1972, to nine by 1976, and 22 by 1984 (Pauling, 1994). But television remained under the control of the state. Like the rest of the world for much of that time the New Zealand television audience had been contentedly happy to accept programming the was scheduled for them by an elite few on the scarce airwaves of just two television channels. The experience of the broadcaster was that of the ‘one to many’. Programme scheduling was based on a combination of the Reithian tradition of need, providing programmes that informed, educated and uplifted alongside holding the audience with broad-based easily accessible and digestible entertainment for the masses. The nation laughed together, cried together and discovered together through our shared televisual experiences. Broadcasting was the cement of our social cohesion, a shaper of our cultural milieu. 
Until the late 1980s the influence of Great Britain’s BBC fashioned the broadcast ecology. Programming was what was considered ‘worthy’, the emphasis was on ‘quality’ and providing ‘services’ that would encourage citizenship, responsibility and good behaviour. Entertainment was subsumed to these aspirational goals. And even although a commercial element has always been part of New Zealand broadcasting that commercialism was subservient to the outcomes of a government controlled and delivered broadcasting service.

 


New Zealand’s broadcasting ecology is different from that found anywhere else in the world.  


The economic deregulation that followed legislation in 1988 saw a dramatic shift in the nature of television. Existing state television was required, as a state owned enterprise, to behave as a fully commercial entity, private free-to-air television arrived to compete with state television and a primitive pay television service was established.  There was a substantial increase in advertising and sponsorship and a much more entertainment focused schedule. Slower and more complex presentation formats in such programmes as news and current affairs were rejected for quicker, slicker, simpler and more binary focused programming. Branding, ratings, market research and other features common in commercially competitive environments flourished.

Deregulation of New Zealand's television market came in 1989 with the opening up of UHF television frequencies for sale to private enterpriseThe first privately owned free to air television network, TV3, debuted in 1989. In 1997, Canwest, owners of TV3 from 1991, established another national channel, TV4, bringing the total number of free to air national television channels to four.
Pay television entered the market in 1990 with the introduction of Sky Television broadcasting on the UHF band. Sky introduced digital satellite broadcasting in 1998 and now has over 40 channels available to paying customers with all five free to air channels available on the only large-scale digital platform in New Zealand.
In 2007 all free to air networks switch on a digital service using a mix of satellite and terrestrial multiplexes. This are currently running in parallel with the analogue services which will be progressively switched off from 2013.  



Horrocks (2004:38) suggests that there have been a number of ‘interacting forces’ pushing for dominance within New Zealand broadcasting, social and cultural ambitions often clashing with and losing out to economic pressures and political expediency. Technological changes and scarcity of resources, both financial and in terms of spectrum have added their influences to the mix 


As of 2011 New Zealand has a totally deregulated broadcasting system with no controls on ownership. There is a mix of publicly owned organisations and private commercial companies all, with the exception of the state radio organisation Radio New Zealand (RNZ), operating either as totally commercial entities or partial commercial entities. Television New Zealand (TVNZ), the state broadcaster operates two networks and is required to maintain commercial performance while at the same time fulfilling public charter-based requirements. As well as the two TVNZ networks the private and overseas-owned TV-Works operates two services TV3 and C4. Sky TV is New Zealand’s only significant pay TV provider. It has over 600,000 subscribers in 47% of the nation’s homes. It also owns and operates Prime TV a fifth commercial network with 75% penetration. After a long and difficult period of gestation Maori Television, a networked aimed at New Zealand’s indigenous population and broadcasting in the Maori language launched in March 2004. It is arguably the purest example of public television remaining in New Zealand in that almost all its income is public funding. There are also number of regional television broadcasters scattered around the country, varying in aspiration, size and profitability. New Zealand is arguably the most ‘over-radioed’ country in the world with over 400 radio services for just four million people. Auckland with just over one million people has 60 radio services. Most of the major stations are owned by two privately and overseas owned networks Radio-Works and The Radio Network. Publicly owned and non-commercial RNZ offers two major services.

